Previous Next

 פתיחה: דצמבר 2019

התערוכה מציגה רישומים, תחריטים וליתוגרפיות מהאוסף הפרטי של ד"ר ראובן הכט.

עבודות אלה, בדומה ליצירות שמן על בד שבאוסף, נוצרו במחצית השנייה של המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, אך שלא כמו יצירות שמן על בד, הן אינן מוצגות דרך קבע באגף האמנות של המוזיאון. הסיבה היא שנייר במהותו הוא חומר הניזוק מחשיפה לאור, מלחות ומשינויי טמפרטורה. לכן מוטב לעבודות על נייר להישמר בכספת המוזיאון, המשמשת קפסולה המונעת מהזמן לכלות את החומר.  המאפיינים הייחודיים של הנייר הופכים אותו לחומר רגיש במיוחד. הפורמט הקטן של העבודות מצריך התבוננות מקרוב. הקו העדין של הרישומים מרמז על תנועת היד של האמן.

Previous Next


במרכז התערוכה עומדים ניצולי שואה וזיכרונותיהם 
מה אנחנו יכולים ללמוד מן העדים/עדויות האלה?

הפחד, הרדיפה ואובדן יקיריהם השאירו אצל מי שהיו אז ילדים ובני נוער פצעים עמוקים שאינם ניתנים לריפוי. לאנשים האלה יש צלקות שאי אפשר לרפא. הפרֵדה האחרונה, הפעם האחרונה שעיניהם חזו באב, אם, אח או אחות, נחרטו בזיכרונם לעד. בו בזמן, המובאות מלמדות שבמהלך חייהם ניסו העדים להתמודד עם פצעיהם בדרכים שונות ביותר.

הניצולים יודעים שהם יוצאים מן הכלל. שיחק להם מזלם. אבל הם מרגישים גם שאין הם ראויים למזל הזה. העובדה ששרדו בזמן שקרוביהם נרצחו נראית לניצולים רבים בלתי מובנת והיא ומוסיפה להכביד על רבים מהם.

גרשון קניספל, רישום בדיו שחורה

דפוסי יצירה
אוצרת: בתיה דונר
פתיחה: יוני 2017

כבר בשנות ה-50 של המאה העשרים ביקש גרשון קניספל להישיר מבט אל הטריטוריה שבה נוגע האישי בקולקטיבי ולחשוף בה סדקים, אזורי מצוקה שבהם נדחק הפרט לשוליים. אופן התבוננות זה, המבקש לגלות את מה שהוצפן במהלך מימושן של אידאולוגיות ובדרכי פעולתם של מנגנונים פוליטיים, מאפיין את יצירתו לאורך כל שנותיה ובכל מדיום אמנותי שבו בחר לשלוח ידו.

פוטו-ארכאולוגיה (6).JPGדרור מעיין בעקבות מסעם ההיסטורי בנגב של א' ה' פלמר וצ' פ' טירוויט דרייק

דרור מעיין בעקבות מסעם ההיסטורי בנגב של א' ה' פלמר וצ' פ' טירוויט דרייק
אוצרת התערוכה: אמה מעיין-פנר
פתיחה: ינואר 2019

בשנים 1869-70 ערכו החוקרים א' ה' פלמר וצ' פ' טירוויט דרייק מסע במרחבי הנגב עבור הקרן לחקר ארץ-ישראל. האזור היה בתולי מבחינה מחקרית בעיקר בגלל הסכנות הרבות שארבו בו לנוסעים.

Previous Next


תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים בתחומי האמנויות הפלסטיות לשנת 2018

אוריאל ח. כספי | אריאל הכהן | ינאי קלנר

פתיחה: מאי 2019

אוצרת התערוכה: אינה ברקוביץ'

תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים של מוזיאון הכט עוסקת השנה בחיפוש אחר עדות מוחשית לזהות. שלושת האמנים הזוכים פונים לאוסף הארכאולוגי של המוזיאון כמקור השראה ומבקשים למצוא בו סימנים להשתייכות למקום, לחברה ולתרבות. הזהות הקולקטיבית, שאותה הם מחפשים, קשה לאיתור בעידן הנגטיביסטי העכשווי. היא חומקת מהגדרה ברורה ומתפרקת לנגד עיניהם. הדרך לעגן את אותה זהות חמקמקה היא לבצע מהלך ארכאולוגי. גילוי של ממצא ארכאולוגי עשוי להיתפס כאירוע בעל אופי כמעט קסום, שבו בן רגע אנו נחשפים לעדות חומרית של המשכיות תרבותית בת אלפי שנים. העבודות בתערוכה זו מבקשות לבחון את אותה אקסיומה ארכאולוגית. השימוש בארכאולוגיה מחוץ להקשרה המקורי, כמהלך מומצא, מפוברק או מדומיין, מאפשר לאמנים לפקפק בסמכות הבלתי מעורערת של הממצא החומרי, לנטוע שורשים בעבר ובה בעת לכרות אותם. 

מבט לתערוכהמבט לתערוכה

אוצרת ראשית: אירנה גורדון

אוצרות תצוגה ארכאולוגית: ד"ר עדי ארליך וד"ר עינת עמבר־ערמון 
פתיחה: יוני 2016       

במסגרת אירוע הפתיחה התקיים טקס הענקת מלגות לסטודנטים בני העדה האתיופית
מטעם הקרן למלגות לזכרה של רעיה רדליך ז"ל

רפאל מטר – עבודות אחרונות (1995)רפאל מטר – עבודות אחרונות (1995)

 

 

 

 

 

 

 

 




עבודות אחרונות
אוצר: סנפורד שיימן
פתיחה: 1995

רפאל מטר (1985-1949) ערך מספר רב של תערוכות באירופה ובישראל. יחד עם זאת, תערוכה זו, הראשונה שהציגה את עבודותיו האחרונות של האמן.

התערוכה רפאל מטר- עבודות אחרונות אורגנה על ידי מוזיאון ראובין ועדית הכט באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם מוזיאון הרצליה לאמנות.

פיליפ פרלסטיין, מבט לעבר סוהו, מנהטן בתחתית, תצריב קו, אקווטינטהפיליפ פרלסטיין, מבט לעבר סוהו, מנהטן בתחתית, תצריב קו אקווטינטה

מבחר עבודות על נייר מאוסף האוניברסיטה
מבחר עבודות על נייר מאוסף האוניברסיטה
פתיחה: דצמבר 2015

אוסף האמנות של אוניברסיטת חיפה כולל כ-1000 פריטים. האוסף הגדול ביותר הוא של אמנות המאה העשרים ובו ציורי שמן, אקריליק, עבודות על נייר, צילומים ופסלים של אמנים ישראלים, אמריקאים ואירופיים. בתערוכה זו מוצגות עבודות נבחרות על נייר.

אסי משולם, מולך, 2013, טכניקה מעורבת, 270x107x107 ס"מאסי משולם, מולך, 2013, טכניקה מעורבת, 270x107x107 ס"מ  

אוצר: ד"ר סורין הלר
פתיחה : מאי 2015

התערוכה מוקדשת לעבודותיהם של שני אמנים, יונתן גולד ואסי משולם, שניהם זוכי מלגת הלימודים ב"תחרות ליוצרים צעירים בתחומי האמנויות הפלסטיות", שמוזיאון הכט מקיים מדי שנה בשנה.

דיוקנאות ונופים
אוצרת: עירית שלמון
פתיחת תערוכה: אפריל 2010


ד"ר טיכו, 1956 דיותד"ר טיכו, 1956 דיותאנה טיכו הייתה אישה רבת פנים. היא לא הייתה ילידת הארץ, אבל הייתה מעורה בה עד סוף ימיה, וכל ציורה עומד בסימנו של הטבע הארץ־ישראלי בכלל ושל הרי־יהודה וירושלים בפרט, אותם רשמה שוב ושוב במשך כשישים שנה.

עבודות על נייר
א
וצר התערוכה: סורין הלר
פתיחת תערוכה: יוני 2007

דיוקן עצמי, ליתוגרפיה, 31.8X25 ס"מדיוקן עצמי, ליתוגרפיה, 31.8X25 ס"מהתערוכה "בבואת נפשו", מקס ליברמן – עבודות על נייר פורשת לפני הקהל הישראלי עבודות של אחד האמנים היהודים החשובים ביותר, אמן שזכה להכרה והוקרה בקרב חוגי התרבות והאמנות בגרמניה ומחוצה לה עד הוקעתו והחרמתו עם עליית הנאצים לשלטון.

מקס ליברמן (1935-1847), שנמנה עם החשובים שבציירים הגרמנים בשלהי המאה התשע־עשרה וראשית המאה העשרים, מזוהה עם המעבר מהציור האקדמי לציור הנטורליסטי, מה שיכונה בהמשך "הציור האימפרסיוניסטי בגרמניה". 

מאי 2014

4פרט מעבודת הסטודנטים 
תערוכת עבודות של סטודנטים מהחוג לאמנות יצירה באוניברסיטת חיפה שיצרו בהשראת פריטים נבחרים באוסף הארכאולוגי ובאוסף האמנות של המוזיאון לרגל חגיגות יובל השלושים של מוזיאון הכט. 
העבודות מוצגות באגף האמנות וברחבי המוזיאון, אגב יצירת שיח מרתק עם המוצגים. לעבודות המצטיינות הוענקו פרסים מטעם קרן הכט.

תחרות לעיצוב כרזה 
אוצרות: עפרה רימון ועינת אמבר-ערמון
פתיחה: אפריל 2011

נועה אדלר, ויקה קיצרמן, הדס רומוב, אופיר משה ושרון זובטוב, כיתה ז', בי"ס ויצו ניר העמק, עפולה, זכו בפרסנועה אדלר, ויקה קיצרמן, הדס רומוב, אופיר משה ושרון זובטוב, כיתה ז', בי"ס ויצו ניר העמק, עפולה, זכו בפרסבעקבות הכרזת משרד החינוך על שנת תשע"א כשנת השפה העברית, יזם מוזיאון הכט תחרות לעיצוב כרזה בנושא "ניב ומילה מסתתרים בתערוכה" לשנת הלימודים תשע"א- "שנת השפה העברית" לתלמידי כיתות ד'-ט' במחוז חיפה והצפון. המוזיאון הרואה עצמו כמחויב במיוחד לתלמידי מחוז חיפה והצפון, ייעד את התחרות לתלמידי כיתות ד'-ט' באזור זה.

ציורים
נולדה בפריס, צרפת, (1891 או 1883-?)
פתיחת תערוכה: 1999


נטלי קרמר, דיוקן אישה צעירה בשמלה לבנה, שמן על בד, 73x54נטלי קרמר, דיוקן אישה צעירה בשמלה לבנה, שמן על בד, 73x54מעט מאוד ידוע על נטלי קרמר, שציוריה נחנו ברוחניות ייחודית ועזת הבעה. קרמר היתה גם משוררת, וב1927- פרסמה שני קבצי שירים בשם קולות נישאים שזיכו אותה בפרס ספרותי. אבל קרמר העדיפה את הציור והרגישה שכוח הביטוי שלו רב מזה של השירה. 
חלק מעבודותיה של קרמר נצלו והשתמרו על-ידי אספן אמנות בשם גרציאני ומאוסף זה עולה ששנותיה הפוריות ביותר היו 1938-1936. כשפרצה המלחמה מצאה לה נטלי קרמר מקום מסתור והמשיכה לצייר, אבל ב1943- היא נעצרה ונשלחה לאושוויץ.

אוצרות התערוכה: בתיה-באר ואורית גרוסמן
פתיחה: 2001

1נחום גוטמןמספרן הרב של יצירות העוסקות בים מעידות על חשיבותו של הנושא בעיני נחום גוטמן (1898-1980), ועל כך שהן מהוות פרק משמעותי בתוך כלל יצירתו. חשיבות זו נעוצה כנראה בסיפור האוטוביוגרפי של גוטמן. מפגשו עם הים החל בגיל שבע, כאשר הפליג עם הוריו מנמל אודיסה לארץ-ישראל; עת חנו לחניית הביניים בעיר הנמל איסטנבול, אשר פתחה בפניו פתח אל עולם המזרח האגדי;

ציורים ורישומים3מעבודותיה של רחל שביט בנטואיץ
אוצרת התערוכה: ד"ר אירית מילר
פתיחה: 17 במרץ 2012

בתערוכה מוצג מבחר מעבודותיה של רחל שביט בנטואיץ, שרובן מתמקדות בתחום הבית על מגוון משמעויותיו. פנים הבית, והמבט ממנו אל החוץ, סדנת האמנית – מרחב היצירה האישי והאינטימי, מעסיקים את האמנית. 

הרישום והציור הם שני האפיקים החשובים ביצירתה, המשלימים זה את זה.

אוצר התערוכה: דני דותןכריכת קטלוג התערוכהכריכת קטלוג התערוכה
פתח דבר: עפרה רימון

לאולפולד קרקואר, האדריכל והאמן יליד ווינה, עלה לארץ ב־1924. בשנת 1925 עבד בסטודיו של האדריכל אלכסנדר ברוואלד בחיפה ובשנה זו אף קבע את מושבו בירושלים.
קרקואר היה יוצר מרכזי בתחום האדריכלות המודרנית בארץ והותיר את רישומו במבני ציבור ובבתים פרטיים שנבנו בקיבוצים ובערים.

1לזכרו של ד"ר הכט במלאת 100 שנה לקונגרס הציוני הראשון ו-50 שנה להקמת המדינה
תערוכת עבודות של הזוכים בתחרות בשם זה שנערכה ביוזמת הנהלת קרן הכט. התחרות נערכה לזכר ד"ר ראובן הכט, במלאת מאה שנה לקונגרס הציוני הראשון וחמישים שנה להקמת המדינה.

אוצר: סורין הלרערב שבת, רישום בדיו הודי 31.5X39.5 ס"מערב שבת, רישום בדיו הודי, 31.5X39.5 ס"מ
פתח דבר: עפרה רימון

שמה של התערוכה, המוקדשת לציוריו של יוסף ישראלס, "יוסף ישראלס – משאת נפש", מחזיר אותנו כתריסר שנים לעבר, עת פנה ד"ר ראובן הכט ז"ל אל אוצר האמנות דאז וביקש לקיים במוזיאון תערוכה שתיוחד ליוסף ישראלס.

אוצר: סנפורד שיימןהאור ביצירתו של יהושע גרוסברדהאור ביצירתו של יהושע גרוסברד

תערוכה זאת, שמציינת את יום השנה לפטירתו של יהושע גרוסברד, חלה עם שנת החמישים לציון נפילתו של גיטו וארשה.
יהושע גרוסברד היה יהודי שעזב את וארשה ארבע שנים לפני נפילת הגיטו. 
אלמלא עזב, הרוח והאור שהביא עמו לארץ ישראל היו אובדים. ב-1939 הגיע גרוסברד לחיפה, ועימו הביא רוח אוהבת ומעודנת שנגעה בכל אלה שבחרו לראותה.

רומן קרמשטיק, פולני, ,1942-1885 הנגן שחור העור, שמן על בדרומן קרמשטיק, פולני, ,1942-1885 הנגן שחור העור, שמן על בדאוסף גז, אוניברסיטת חיפה אמנים יהודים שנספו בשואה

ד"ר אוסקר גז דה קסטלנואובו המנוח, אספן האמנות השוויצרי הנודע, העניק בשנת 1978 לאוניברסיטת חיפה אוסף של 137 עבודות, פרי יצירתם של 18 אמנים יהודים שנספו בשואה.

ד"ר אוסקר גז, מייסד ונשיא מוזיאון פטיט פליי בז'נווה, החל להקים בשנת 1945 את האוסף שלו, ומיוצגים בו רוב הזרמים והאסכולות האמנותיים שרווחו באירופה בסוף המאה הי"ט ובראש המאה הכ'.

אבנים לך ירושלים, 1976, תצריב צילומי, אקווטינטה, סוכר ושיוף, 30X40 ס"מאבנים לך ירושלים, 1976, תצריב צילומי, אקווטינטה, סוכר ושיוף, 30X40 ס"מאוצרת: שיר מלר-ימגוצ'י
הפתיחה: 27 באפריל 2013
נעילה: ספטמבר 2013

אריה רוטמן (2006-1921), אמן התחריט, למד בסדנתו של התחריטאי ג'וני פרידלנדר בפריס בראשית שנות השישים.
כאשר חזר ארצה לקיבוצו, עין המפרץ, הביא איתו מפאריס את הציוד והידע הרב שרכש והיה נחוש להמשיך את דרכו כאמן ולערוך ניסיונות חדשניים בתחום.

ציונה תג'ר, עפרה, 1963, שמן על בד  46X38, אוסף עפרה גורי־רימון, חיפה     ציונה תג'ר, עפרה, 1963, שמן על בד 46X38, אוסף עפרה גורי־רימון, חיפה אוצר התערוכה: ד"ר סורין הלר
פתיחה: אוקטובר 2013      

תערוכה זו, הבוחנת את זיקתה של אסכולת פריז ליצירה שהתהוותה בקריית האמנים בצפת, נערכת מתוך רצון להאיר עשייה אמנותית עשירה ומגוונת, אשר זכתה בשעתה להכרה בשדה האמנות הישראלית ובקרב הקהל הרחב.

2אוצר התערוכה: סורין הלר
פתיחה: אוקטובר 2002 

בתערוכה זאת מוצגת יצירתו של אלכסנדר בוגן בישראל, והמרוחקת יותר מחמישים שנה מאז הארועים, והקשורה מבחינה איקונוגרפית ליצירה מתקופת השואה.
רישומיו של בוגן ובעיקר אלה המתארים את הפרטיזנים ביער ומלחמתם, הם עדות ממקור ראשון. הוא יוצר גלריה של דמויות, של טיפוסים, של סיטואציות של עם הנלחם על חייו, המהווים תשתית למיתוס של המרד והתקומה. 

חבורת יהודים פראיים, ליתוגרפיה, אוסף מוזיאון הכטחבורת יהודים פראיים, ליתוגרפיה, אוסף מוזיאון הכטאוצרת: עירית שלמון
פתח דבר: עפרה רימון
פתיחה: מאי 2006

בתערוכה אותה אוצרת עירית שלמון, מוצגים זה בצד זה שירים מפרי עטה של אלזה לסקר־שילר וציורים שציירה כדי לאייר את יצירותיה שבכתב – פרוזה, מחזות ושירה (על הקשר בין כתב לתמונה ביצירתה ראו:
איטה שדלצקי, "כתב ותמונה – הדגשים עבריים אצל אלזה לסקר שילר", מסכת ג, 2005: 100-79). תערוכה זו מבליטה את הפן הפחות מוכר ביצירתה של אלזה לסקר־שילר – הציור.