חשוף לאור

Previous Next

 פתיחה: דצמבר 2019

התערוכה מציגה רישומים, תחריטים וליתוגרפיות מהאוסף הפרטי של ד"ר ראובן הכט.

עבודות אלה, בדומה ליצירות שמן על בד שבאוסף, נוצרו במחצית השנייה של המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, אך שלא כמו יצירות שמן על בד, הן אינן מוצגות דרך קבע באגף האמנות של המוזיאון. הסיבה היא שנייר במהותו הוא חומר הניזוק מחשיפה לאור, מלחות ומשינויי טמפרטורה. לכן מוטב לעבודות על נייר להישמר בכספת המוזיאון, המשמשת קפסולה המונעת מהזמן לכלות את החומר.  המאפיינים הייחודיים של הנייר הופכים אותו לחומר רגיש במיוחד. הפורמט הקטן של העבודות מצריך התבוננות מקרוב. הקו העדין של הרישומים מרמז על תנועת היד של האמן.

כל אלה יחד מייצרים חוויית צפייה אינטימית, המזכירה באופייה קריאה של מכתבים אישיים או הצצה אל יומן פרטי. הנושאים של העבודות, שעיקרם דיוקנאות, משקפים גם כן את הניסיון לשמר את העבר ולבלום את פגעי הזמן. מאחורי הדמויות המתוארות מסתתרים סיפורי חיים, מהם של אישים שטבעו חותם בדפי ההיסטוריה, ואחרים של אלמונים שאת זהותם הצליח הזמן למחוק. מול היצירות מאוסף הכט ניצב מיצג הווידאו של האמן העכשווי רם סמוכה (Samocha). זהו מעין דיוקן עצמי, המאפשר להאיר את העבודות שבאוסף באור חדש. המיצגים של סמוכה מתייחסים להיבטים של מקצב, תנועה וזמן, שנעלמים מהרישומים התלויים על קירות המוזיאון. עבודותיו שואפות לחשוף לעיני הצופה את תהליך הבניית הדימוי ולשתף את הקהל בפעולות שקדמו להיווצרותו של הרישום הסופי. תנועותיו של סמוכה עצמו מנכיחות את הלבטים, התסכולים והתשוקות הכרוכות בהתמודדותו של אמן מול דף לבן שעתיד להפוך ליצירת אמנות. החיבור בין אוסף הכט הסטטי למיצג הדינמי של סמוכה יוצר דיאלוג בין העבר להווה ובין המעשה הסוער של האמן לבין יצירת האמנות הדוממת. התערוכה מציגה רישומים, תחריטים וליתוגרפיות מהאוסף הפרטי של ד"ר ראובן הכט. עבודות אלה, בדומה ליצירות שמן על בד שבאוסף, נוצרו במחצית השנייה של המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, אך שלא כמו יצירות שמן על בד, הן אינן מוצגות דרך קבע באגף האמנות של המוזיאון. הסיבה היא שנייר במהותו הוא חומר הניזוק מחשיפה לאור, מלחות ומשינויי טמפרטורה. לכן מוטב לעבודות על נייר להישמר בכספת המוזיאון, המשמשת קפסולה המונעת מהזמן לכלות את החומר.  המאפיינים הייחודיים של הנייר הופכים אותו לחומר רגיש במיוחד.

הפורמט הקטן של העבודות מצריך התבוננות מקרוב. הקו העדין של הרישומים מרמז על תנועת היד של האמן. כל אלה יחד מייצרים חוויית צפייה אינטימית, המזכירה באופייה קריאה של מכתבים אישיים או הצצה אל יומן פרטי. הנושאים של העבודות, שעיקרם דיוקנאות, משקפים גם כן את הניסיון לשמר את העבר ולבלום את פגעי הזמן. מאחורי הדמויות המתוארות מסתתרים סיפורי חיים, מהם של אישים שטבעו חותם בדפי ההיסטוריה, ואחרים של אלמונים שאת זהותם הצליח הזמן למחוק.  מול היצירות מאוסף הכט ניצב מיצג הווידאו של האמן העכשווי רם סמוכה (Samocha). זהו מעין דיוקן עצמי, המאפשר להאיר את העבודות שבאוסף באור חדש. המיצגים של סמוכה מתייחסים להיבטים של מקצב, תנועה וזמן, שנעלמים מהרישומים התלויים על קירות המוזיאון. עבודותיו שואפות לחשוף לעיני הצופה את תהליך הבניית הדימוי ולשתף את הקהל בפעולות שקדמו להיווצרותו של הרישום הסופי. תנועותיו של סמוכה עצמו מנכיחות את הלבטים, התסכולים והתשוקות הכרוכות בהתמודדותו של אמן מול דף לבן שעתיד להפוך ליצירת אמנות. החיבור בין אוסף הכט הסטטי למיצג הדינמי של סמוכה יוצר דיאלוג בין העבר להווה ובין המעשה הסוער של האמן לבין יצירת האמנות הדוממת.