רבדים של זהות (2)

Previous Next


תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים בתחומי האמנויות הפלסטיות לשנת 2018

אוריאל ח. כספי | אריאל הכהן | ינאי קלנר

אוצרת התערוכה: אינה ברקוביץ'

תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים של מוזיאון הכט עוסקת השנה בחיפוש אחר עדות מוחשית לזהות. שלושת האמנים הזוכים פונים לאוסף הארכאולוגי של המוזיאון כמקור השראה ומבקשים למצוא בו סימנים להשתייכות למקום, לחברה ולתרבות. הזהות הקולקטיבית, שאותה הם מחפשים, קשה לאיתור בעידן הנגטיביסטי העכשווי. היא חומקת מהגדרה ברורה ומתפרקת לנגד עיניהם. הדרך לעגן את אותה זהות חמקמקה היא לבצע מהלך ארכאולוגי. גילוי של ממצא ארכאולוגי עשוי להיתפס כאירוע בעל אופי כמעט קסום, שבו בן רגע אנו נחשפים לעדות חומרית של המשכיות תרבותית בת אלפי שנים. העבודות בתערוכה זו מבקשות לבחון את אותה אקסיומה ארכאולוגית. השימוש בארכאולוגיה מחוץ להקשרה המקורי, כמהלך מומצא, מפוברק או מדומיין, מאפשר לאמנים לפקפק בסמכות הבלתי מעורערת של הממצא החומרי, לנטוע שורשים בעבר ובה בעת לכרות אותם. 

 

אוריאל ח. כספי, בוגר תואר ראשון (B.F.A) לשנת 2018 במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית באקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל". כספי משתמש בחומר כגורם המקשר בין מסורות עתיקות יומין לבין עשייה אמנותית עכשווית מולטי-דיסציפלינרית.
האתר והנוף הארכאולוגי מהווים מקור השראה לעבודותיו ומשמשים מטאפורה לעיסוקו האמנותי. שכבות ורבדים מעולמו האישי מתגלים כשכבות של תל ארכאולוגי וחושפים סיפור מסקרן ורב-גוני. יצירתו היא בגדר ארכאולוגיה מודרנית, המאפשרת לו לחשוף את עולמו הפנימי, את המעגלים שמקיפים אותו, ולבחון את נקודות ההשקה של עולמו עם זה של הצופה.

אריאל הכהן, סטודנט שנה רביעית לתואר ראשון (B.F.A) במחלקה לצילום באקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל״. הכהן רואה במדיום הצילום כלי בלעדי המאפשר לבחון את הפער בין המציאות לייצוגיה.
עבודותיו עוסקות באופן הדינמי שבו אובייקטים צוברים משמעות ומאבדים אותה, בין שאלו משמעויות היסטוריות ובין שהן תרבותיות או דתיות. כמו כן, בעזרת חיקוי פרקטיקות צילום מדעיות,
שימוש בתצלומי ארכיון ושיתופי פעולה אמנותיים עם גופי מחקר, הוא מבקש לעורר שאלות בנוגע לסיפורים הממסגרים את המציאות החומרית המקיפה אותנו.

ינאי קלנר, סטודנט שנה שלישית לתואר שני (M.F.A) בחוג לאמנות יצירה באוניברסיטת חיפה. קלנר משתמש בבטון, גבס, חומר ועץ כדי לייצר זיכרונות מדומיינים של עולם אבוד, שבו שדים, מפלצות, אלים ומאגיה הם סיפור המסגרת של חיי היומיום. בעולם האבוד המדומיין של קלנר, אלים מהלכים בין בני תמותה ויוצאים עימם למסעות גבורה. הארכאולוגים של עולמו טווים מעשיות על אודות עולמות נסתרים ותרבויות חבויות. עבודותיו של קלנר עוסקות בשאלות הנוגעות לתפקיד הארכאולוגיה בארץ-ישראל, בקשר בין השימושי לסימבולי, בין הפוליטי לעיטורי ובין ההיסטורי לעכשווי.