מפגשים בלא פרידה: קרמיקה באמנות ובארכאולוגיה

מבט לתערוכהמבט לתערוכה

אוצרת ראשית: אירנה גורדון

אוצרות תצוגה ארכאולוגית: ד"ר עדי ארליך וד"ר עינת עמבר־ערמון 
פתיחה: יוני 2016       

במסגרת אירוע הפתיחה התקיים טקס הענקת מלגות לסטודנטים בני העדה האתיופית
מטעם הקרן למלגות לזכרה של רעיה רדליך ז"ל

התערוכה משלבת שלוש תצוגות הנפגשות בחלל אחד: מקבץ עבודות של האמנית רעיה רדליך (2001־1946), יצירותיהם של תשעה אמנים הפועלים ביום בתחומי האמנות והקרמיקה – רחל אלימלך אורבך, שלומית באומן, מיה מוצ'בסקי פרנס, שי עיד אלוני, יעל עצמוני, חיימי פניכל, מחמוד קייס, גבי קריכלי ומרתה ריגר – ותצוגה מיוחדת של כלי חרס קדומים שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות באתרים בארץ.

 

עוד בתערוכה סרטה הדוקומנטרי של סילבינה לנדסמן על יצירתו של הפסל משה שק (2011־1936), אשר שילב ביצירתו הקרמית את התרבות המקומית הקדומה עם זו העכשווית.

מה בין כד לפסל, בין חֵלק לשלם, בין חפץ שימושי או דימוי פולחני לאובייקט אמנותי ולביטוי אישי, בין ארכאולוגיה לאמנות עכשווית? הכול נמצא שם בתווך – היסטוריה, תרבות, זיכרון, איך אנו בוחרים לספר אותם והרלוונטיות שלהם לחיינו היום.


המפגש בין קרמיקה לארכאולוגיה הוא מפגש שלא הייתה בו פרידה מעולם. החומר הקרמי היה בשימוש נרחב עוד מימי קדם, שכן הוא לקוח מן האדמה, מתוך המשאבים הטבעיים הנגישים לאדם, והעיבוד שלו הוא נוח וקל. כלי החרס הרבים הנמצאים בחפירות ארכאולוגיות הם כלי חשוב בהבנת האתר והחברה האנושית שחיה בו.

מן העבר האחר ישנו המפגש בין הקרמיקה לאמנות, כאשר החיפוש העכשווי אחר שפה קרמית עיצובית או אמנותית מוצא את שורשיו במסורות העתיקות של הייצור הקרמי. עבודותיהם של האמנים בתערוכה בוחנות את המרחב שבו הם חיים ואת תפקידיהם של הדימוי והאובייקט בתוכו, מתוך מחשבה על טכנולוגיות וחומרים בעבר ובהווה ועל ההבדלים והדמיון שבין השימושי לסימבולי, בין השלם למקטע, בין הפוליטי לעיטורי ובין המקומי לאוניברסלי. ההצגה של יצירות האמנות העכשוויות בינות למוצגי הארכאולוגיה יוצרת רצף ביקורתי של דימויים ואובייקטים המהלכים בין ההיסטוריה ל"עכשיו".



לקטלוג התערוכה



כלי חרס מיובאים, התקופה הצלבנית, מאות י"ב־י"ג לסה"נכלי חרס מיובאים, התקופה הצלבנית, מאות י"ב־י"ג לסה"נ. באדיבות רשות העתיקותכלי חרס לשימוש יום־יומי, מכלול ממרשה, התקופה ההלניסטית, מאה ב' לפסה"נכלי חרס לשימוש יום־יומי, מכלול ממרשה, התקופה ההלניסטית, מאה ב' לפסה"נ. באדיבות רשות העתיקותפסולת ייצור מכבשן: צבר־כלים, פך, קערית־מסננת, סיר בישול. חורבת אל בורג', ירושלים, התקופה האיובית־הממלוכית (1187־1517 לסה"נ)פסולת ייצור מכבשן: צבר־כלים, פך, קערית־מסננת, סיר בישול. חורבת אל בורג', ירושלים, התקופה האיובית־הממלוכית (1187־1517 לסה"נ). באדיבות רשות העתיקות














מרתה ריגר, כלום של זהב, 2015, טכניקה מעורבתמרתה ריגר, כלום של זהב, 2015, טכניקה מעורבת. באדיבות רשות העתיקותרעיה רדליך, חיילים ואזרחים, 1975, יציקה קרמיתרעיה רדליך, חיילים ואזרחים, 1975, יציקה קרמית. באדיבות רשות העתיקות