מודליאני אמדאו

נולד בליבורנו ב־1884 – נפטר בפריס ב־1920


דיוקן של מוד אברנט, 1908  שמן על בד  מצויר בצידו האחורי של עירום עם כובעדיוקן של מוד אברנט, 1908 שמן על בד מצויר בצידו האחורי של עירום עם כובעמודילאיני נולד בליבורנו שבאיטליה למשפחה יהודית ספרדית דלת אמצעים אך בעלת מסורת תרבותית עשירה. הוא הגיע לפריס בגיל 22 לאחר שמונה שנים של הכשרה אקדמית באמנות, היה חדור הערכה רבה לגדולי האמנות של המאות שעברו, והתעניין מאוד בספרות ובמיוחד בשירה.

מודיליאני התגורר במונמרטר, למד באקדמיה הפרטית של קולורוסי והרבה להשתתף במפגשים של אמנים ומשוררים מהאוונגרד. 

לא פעם נאמר שהוא העריך מאוד את מאטיס ואת פיקאסו, אולם חוקרים טוענים שבאמנותו לא הייתה התייחסות לפוביזם או לקוביזם. מודיליאני העריץ את הציירים האיטלקים של המאה הארבע־עשרה, במיוחד את האסכולה של סיינה, וכן התעניין באמנות פרימיטיבית בכלל ואפריקאית בפרט. האחרונה הייתה "להיט" באותה תקופה, וסביר להניח שמודיליאני ראה את תערוכת האמנות האפריקאית שהוצגה בטרוקדרו ב־1906.

בסתיו 1907 פגש מודיליאני רופא צעיר בשם ד"ר פול אלכסנדר, שקנה את מרבית ציוריו המוקדמים. הרופא הזמין אותו לבוא לעבוד במושבת האמנים שהקים ברחוב "הדלתא". לשניהם היה עניין משותף בספרות ובשירה, ועד מהרה הפכו לידידים טובים. ניתן להגדיר את עבודתו של מודיליאני כגרסא אישית של אקספרסיוניזם. ההיבט האקספרסיוניסטי בעבודתו הוא העיסוק בנושאים החודרים לנבכי הנפש, שלעתים קרובות נוגעות בכאב של הקיום האנושי, ושימוש מרובה בקווי מתאר חדים וצירופי צבעים דיסוננטיים. הוא פיתח סגנון אישי מאוד של צורות מוארכות ומפושטות שיוצרות תחושה של חיוניות ריתמית וחינניות קווית. מודיליאני מת בינואר 1920 בגיל 37 משחפת שהחריפה בשל צריכת אלכוהול וסמים. סוחרי האמנות, שבלמו את עליית מחירי ציוריו בחייו, פתחו במשא ומתן על רמת מחירים גבוהה יותר בעודם עומדים סביב קברו הטרי.


על "דיוקן מוד אברנט" ו"עירום עם כובע" מתוך: קטלוג מוזיאון הכט – אוסף האמנות, מאת לידיה גורוב.

עירום עם כובע, 1908  שמן על בד, בצידו האחורי של ציור זה נמצא דיוקן של מוד אברנט עירום עם כובע, 1908 שמן על בד, בצידו האחורי של ציור זה נמצא דיוקן של מוד אברנט

 


 




 








הדיוקן הנעלם

הערה מאת עפרה גורי־רימון (2012)


הדיוקן הנסתר של מוד אברנטהדיוקן הנסתר של מוד אברנטהקטלוג "מוזיאון הכט, אוסף האמנות" מאת לידיה גורוב (עריכה: אסתר לוינגר), יצא לאור בשנת 1999. בקטלוג זה לא נכתב מאומה בהקשר לעובדה שהציור "דיוקן מוד אברנט" שצייר מודליאני בשנת 1908 צויר במהופך ביחס לציור "ערום עם כובע" שעל צידו האחר של הקנבס, ושצויר אף הוא בשנת 1908.

מאז היכנסי לתפקיד מנהלת ואוצרת מוזיאון הכט (אוקטובר 1989), הוטרדתי מהעובדה שמודליאני התעלם מהצופה הנאלץ להתבונן באחד משני הדיוקנאות במהופך.

לפני מספר שנים ביום בהיר אחד , ב־2002 בקרוב, נפתר המסתורין סביב הציורים. באותו יום תוך כדי הצגת הדיוקן של מוד אברנט לאורחים, הבחנתי בדיוקן אישה מתחת לשכבות הצבע המתארות את דיוקן מוד אברנט ובמהופך לו. בפרטי דיוקן זה ניתן להבחין במיוחד באזור הצוואר של מוד אברנט: זוג עיניים, גבות, אף, פה, קו מתאר הפנים וכובע אותו חובשת האישה על ראשה.

הייתה זו תגלית מרגשת, שאפשרה להבין את אשר ארע משני צידי הקנבס: תחילה צייר מודליאני את "ערום עם כובע", לאחר מכן צייר מצידו השני של אותו קנבס ובאותו כיוון את דיוקן האישה הנראית עכשיו מתחת לשכבות הצבע של "דיוקן מוד אברנט". מסיבה כלשהי החליט לוותר על דיוקן זה – הוא טשטש אותו באמצעות מריחת שכבות צבע, ואז סובב את הבד כדי לצייר את דיוקן מוד על החלק הנקי והבהיר יותר של הקנבס. כתוצאה מכך התקבלו שני ציורים מהופכים זה ביחס לזה משני צידיו של אותו קנבס.



רישומים בעיפרון של מודליאני:

 עירום בישיבה מסתרקת, 1917-1916 , עיפרון עירום בישיבה מסתרקת, 1917-1916 עיפרון דיוקן של ג'ין הבוטרן עם כובע ומעיל, 1917 , עיפרון דיוקן של ג'ין הבוטרן עם כובע ומעיל, 1917 , עיפרון אישה, ידיה שלובות על חזה  או ראש של אישה, 1914 , עפרוןאישה, ידיה שלובות על חזה או ראש של אישה, 1914 , עפרון