דפוסי יצירה | גרשון קניספל, עבודות על נייר
בתיה דונר

הפתיחה: חמישי, 15 ביוני 2017


קניספל, מבכירי אמני ישראל וממובילי הזרם הריאליסטי החברתי של ישראל בשנות ה-50 וה-60, יוצר וחיי בעיר חיפה. תבליטיו הפיסוליים מעטרים מבני ציבור מרכזיים ברחבי העיר כדוגמת גשר פז, חזית היכל הספורט ברוממה, חזית המוזיאון הימי הלאומי, חזית בית נגלר ועוד רבים. אוצרת התערוכה, גב' בתיה דונר, החליטה דווקא להתמקד בעבודותיו על נייר לאורך השנים, המציעות אפשרות להתבונן בשלביה השונים של יצירתו של האמן בזיקה לחברה הישראלית ולהיסטוריה היהודית.

בתערוכה דפוסי יצירה | גרשון קניספל, עבודות על נייר במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה מוצגות עבודות על נייר, בעיקר הדפסים, מהשנים 2014-1950. חלקן נוצרו כעבודות אוטונומיות, חלקן הן איורים ליצירותיהם של סופרים ומשוררים ורובן נושאות זיקה לעבודות בסוגי מדיה אחרים – אם כמתוות הכנה לציורי קיר, לתבליטים ולפסלים או כפיתוח דיאלקטי ליצירות בתחומים מגוונים.


באנתולוגיה ש י ר י ד ו ר, שהגיש בסיום לימודיו בבצלאל (1954), הציג קניספל "שירים מצוירים", הדפסי אבן המקיימים דיאלוג באמצעים של רישום וקליגרפיה עם מבחר שירי מחאה. השירים, שבחר כנקודת מוצא ליצירתו, לוקטו בסיוע מבט מפוכח שנעדר כל סימן לאידאליזציה, ואכן היו, כפי שכתב מרדכי ארדון, מורהו של קניספל ומנהל בצלאל, "גרעיני אדמתו" של האמן.

קו רישום חופשי, אינטואיטיבי ומתפרץ מאפיין את אלבום ההדפסים ל א ו ר ך ה ד ר ך, שיצר האמן ב-1956 לשירי אלכסנדר פן. ברישומי האלבום אפשר להבחין בלידתם של שני מוטיבים איקונוגרפיים שיילכו ויתפתחו ביצירתו של קניספל: דימוי ההמון כמהות קולקטיבית וכקרבן – המעמעם את ההבחנה בנסיבות הסבל והדיכוי – ודימויו של קטוע הרגל, ששב והופיע כעבור שנים ביצירה המונומנטלית א ר ב ע ת ק ר ו נ ו ת ה ה י ש ר ד ות, שיצר קניספל באולם האירועים של ארגון "תן יד" בסאו פאולו (2013-2009).

על הרישומים שיצר קניספל לפואמה מ ס ע צ ל ב ש ל י ל ד י ם של ברטולט ברכט כתב ווילם סנדברג ב-1966: "אשו של ברכט / בוערת היום / זוהרת כאן / מאירה בשחור / על פני השלג / אנושית ונוקבת / מציירת את אור-צל המלה / חדה ועם זאת מעוגלת / שנונה גם חכמה / מַתרה / את זאת ניסה גרשון קניספל לעצב בספר זה / - ואת התהום".

נוכחות ממד הזיכרון ההיסטורי הלכה והתעצמה ביצירתו של האמן לאחר מפגש עם סופר השואה ק. צטניק ב-1966. מפגש זה היה לציון דרך שממנו ואילך החל ייצוג האסון והעוול למלא תפקיד חשוב ביצירה ובמובן מסוים הייתה השואה לסוג של מסנן ערכי, שמבעדו בחר קניספל להתבונן בסביבתו, כך בציוריו המונומנטליים וביצירות התלת-ממדיות, שיצר במרחב הציבורי, וכך גם בסדרת ההדפסים שיצר בשיתוף פעולה עם האדריכל הנודע אוסקר נימאייר.


קניספל הוא אמן מחויב לרעיון ולפעולה. יצירתו מבקשת לשקף עמדה מוסרית ולחדור מבעד למסך של קלישאות, כדי להסב את המבט אל פניה של החברה ואל הפרט הנושא בהשלכותיהם של מהלכים קולקטיביים. במסלול שהחל בשנות ה-50 במבט מקומי וסינכרוני, הוסב למבט אוניברסלי במהלך שהותו באירופה והתגבש לדרך התבוננות דיאכרונית כשהתגורר בברזיל, ביקש קניספל להתיך היסטוריה וטריטוריה ליחידת משמעות אחת.


הכניסה למוזיאון ללא תשלום
שעות הפתיחה: א,ב,ד,ה 16:00-10:00 ג 19:00-10:00 ו 13:00-10:00 שבת 14:00-10:00
התערוכה תוצג לקהל הרחב עד דצמבר 2017
מועדים לשיח גלריה עם האמן ואוצרת התערוכה יפורסמו בהמשך