נחום גוטמן – ימים רבים (2001)

אוצרות: בתיה באר ואורית גרוסמן

מספרן הרב של יצירות העסקות בים מעידות על חשיבותו של הנושא בעיני נחום גוטמן (1898-1980), ועל כך שהן מהוות פרק משמעותי בתוך כלל יצירתו. חשיבות זו נעוצה כנראה בסיפור האוטוביוגרפי של גוטמן. מפגשו עם הים החל בגיל שבע, כאשר הפליג עם הוריו מנמל אודיסה לארץ-ישראל; עת חנו לחניית הביניים בעיר הנמל איסטנבול, אשר פתחה בפניו פתח אל עולם המזרח האגדי; ועת הגיעו לסוף המסע בנמל יפו. על חוויותיו ממסע זה בים כתב שנים רבות אחר-כך בספרו "בין חולות וכחול שמים" (1964). בשנות העשרים הקדיש את עיקר יצירתו לתיאור נופי הארץ והווי החיים של עובדי האדמה, ורק בשלב מאוחר יותר, בשנות השלושים, שב גוטמן לצייר ציורים רבים, בעיקר בצבעי מים, המתארים את שפת הים בתל-אביב בציורים מונו כרומיים אלה אופיינית אווירה קודרת וחורפית, אשר אפשר והיא משקפת את הלך הרוח האישי והלאומי בתקופה זו. בסוף שנות הארבעים, עם קום המדינה, גילה גוטמן את קסמו של נמל חיפה והרבה לצייר אותו. בשנות החמישים עד השבעים, מוטיב הנמל והים הפך למוטיב מרכזי ביצירתו. בציורים אלה משתקפת שמחת חיים, חגיגיות ואופטימיות רבה. אלה הם ציורי שמן על בד, המתארים את נמל חיפה ויפו – שערי הבית המקבלים בברכה את המגיעים ממרחקים. כאן באה לידי ביטוי, לראשונה ובמלוא העוצמה, התחושה שהנמל והים מסמלים את מה שנחום גוטמן כה הטיב להגדיר במילים כאשר כתב: "אני משתדל למסור את תחושת ההתפעלות שנשארה לי מאותם הימים שהגעתי ליפו והאניות היו מקושטות בתרנים כה יפים, עד שנראו כאילו הן מביאות מתנות". הים, הנמל והחוף של ארץ-ישראל, המתוארים ביצירותיו של נחום גוטמן, הם עדות להיותם מקור רב השראה ומושא לאהבתו. בתערוכה "נחום גוטמן – ימים רבים", המוצגת במוזיאון הכט, שבאוניברסיטת חיפה, מוצגים 28 מציוריו של נחום גוטמן, רובן שמן על בד.
התערוכה נעשתה בשיתוף עם מוזיאון נחום גוטמן, נווה צדק, תל-אביב.
הדפס