כניסות - יציאות

התערוכה כניסות, יציאות מציגה 18 אמנים יהודים מבטיחים מאסכולת פריז, שחייהם והקריירות שלהם נקטעו בשל אירועי השואה. היא עוקבת אחר הנתיבים השונים שבהם בחרו ללכת, כשהם עוזבים את ארצות מולדתם במזרח אירופה כדי לעבור לפריז ולפתח קריירה אמנותית רק כדי למצוא עצמם, בסופו של דבר, נרדפים במהלך השואה. רובם גורשו ועבודתם הושמדה, לאחר שסומנו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה הצרפתים שלהם כמטרה לתפישת עולם גזענית. התערוכה כניסות, יציאות מחזירה את סיפוריהם האישיים ואת עבודתם למוקד תשומת הלב, ומציגה מבחר ששרד מעבודותיהם של אמנים אלה.
התערוכה הנפרשת במהלך כרונולוגי נחלקת לשני חלקים: היא נפתחת ב"כניסתם" של האמנים לפריז בעשורים הראשונים של המאה ה־20 ומסתיימת ב"יציאתם" הכפויה בימי הכיבוש הנאצי. היא עוברת מהבדים הגדולים והצבעוניים של שנות העשרים, שקיבלו השראתם מהפוביזם, האקספרסיוניזם והקוביזם, ומגיעה לשיאה בעבודות שנוצרו תחת איומים ומצבים קיצוניים בימי השואה. התערוכה משקפת מִנעד מרשים ומגוון של עבודות, המקובצות בהתאם לסוגות העיקריות, שבהן התמקדו אמנים אלה (נופים, עירום, טבע דומם ודיוקנאות), ומסתיימת בעימות עבודתם המוקדמת והמאוחרת תוך הצגת שאלות על אודות האופן שבו מטביעים לחצים חברתיים את עקבותיהם על תהליך יצירת האמנות ועל תגובותיהם של אמנים לתנאים של רדיפה.
התערוכה כניסות, יציאות מסמנת גם דרך התבוננות חדשה באוסף. לראשונה מוצבות עבודות אלה בהקשר רחב. חפצים מקוריים, מסמכים ותצלומים מציעים תמונה רחבת-הקף של זירת האמנות בפריז בתקופה שלפני המלחמה ומאירים את הדרכים, שבהן הותיר יישום הפתרון הסופי את רישומו על כל אחד מהאמנים.
מלגה חדשה ומחקר ארכיוני אפשרו בחינה זו של אוסף גז, שהייתה צריכה להתקיים זה מכבר, המפגישה אמנות עם היסטוריה. בהקדמה לספרו כך היה אושוויץ מבהיר פרימו לוי, שהוא כתב ספר זה משום שביקש לגרום "לאחרים" לקחת בזה חלק. אתם מוזמנים להצטרף אלינו למסע זה של "כניסות ויציאות".
פרויקט מחקר ואוצרות של התוכנית הבינלאומית ללימודי השואה ע"ש ויס-לבנת בשיתוף מוזיאון הכט.
אוצרת: ד"ר רחל פרי
בוגרים מתמחים: אלה פלדורף ואניקה פרידמן, פנינית סבן, רבקה באום, מרגריטה פדצ'נקו וטובית שולץ-גרנוף
הדפס