"בבואת נפשו"
מקס ליברמן – עבודות על נייר (2007)

אוצר התערוכה: סורין הלר

התערוכה "בבואת נפשו", מקס ליברמן – עבודות על נייר פורשת לפני הקהל הישראלי עבודות של אחד האמנים היהודים החשובים ביותר, אמן שזכה להכרה והוקרה בקרב חוגי התרבות והאמנות בגרמניה ומחוצה לה עד הוקעתו והחרמתו עם עליית הנאצים לשלטון. מקס ליברמן (1935-1847), שנמנה עם החשובים שבציירים הגרמנים בשלהי המאה התשע־עשרה וראשית המאה העשרים, מזוהה עם המעבר מהציור האקדמי לציור הנטורליסטי, מה שיכונה בהמשך "הציור האימפרסיוניסטי בגרמניה".
ליברמן היה לאחד המאיצים, אם לא החשוב שבהם, של הכלת הסגנון האימפרסיוניסטי על האמנות הגרמנית, הן באמצעות יצירותיו והן באמצעות ה"סצסיון הברלינאי" .(The Berlin Secession) הייתה זו תנועה של אמנים ברחבי גרמניה והאימפריה האוסטרו־הונגרית, אשר שאפו להשתחרר מהאמנות המסורתית, בעיקר מהאמנות האקדמית ומנושאים רומנטיים. בשנת 1898 הקים ליברמן את התנועה הברלינאית שפנתה לכיוון הריאליזם והאימפרסיוניזם ושנה לאחר מכן עמד בראשה. יצירותיו מהתקופה הברלינאית (1935-1884) מבטאות בצורה הטובה ביותר את ההשפעה של האמנות האימפרסיוניסטית מחוץ לפאריס.
ליברמן היה אמן פורה בתחום הרישום וההדפס האמנותי. הוא חונך במסורת האקדמית שהעניקה לרישום מעמד חשוב הן כאמצעי להבנת המציאות המתורגמת אחר-כך לבד, והן כאמצעי הכנה לציור המוגמר. לעומת הציירים האימפרסיוניסטים הצרפתים שציירו ישירות על הבד בלי עבודת מתווה מקדימה, עשה ליברמן לכל ציור רישומי הכנה רבים שבהם מתגלה כישרונו הרב כרשם. היצמדותו של ליברמן למורשת האקדמית ניכרת בעיקר ברישומי דיוקנאות, שבהם הרישום המוקפד הוא האמצעי העיקרי לביטוי הצורה והאופי של הדמויות. אך בדומה לדגה (Degas) יש בין רישומיו של ליברמן יצירות על נייר שבהן השתמש במשטחים של צבע שחור ההופכים לכתמים, והם אלה המגדירים את הצורה. ברישומים אלה, שלא כמו במרבית הדיוקנאות, קרובה יצירתו של ליברמן לתפיסה האימפרסיוניסטית. רישומיו מהווים דוגמה לדור האמנים האקספרסיוניסטים בגרמניה יחד עם זאת ליברמן אינו פורץ את מסגרת הרישום לכיוון של הפיכת ההבעה לאמצעי העיקרי של הציור.
למרות שליברמן לא הגיע מעולם לביקור בארץ ולא הזדהה עם הרעיון הציוני, הדפסיו, בייחוד תדפסי האבן, שימשו דוגמה לאמנים רבים בארץ, בעיקר לאלה שעלו מגרמניה בשנות השלושים. אמנים אלה הניחו את היסודות לדיסציפלינת ההדפס האמנותי בארץ ועמם נמנה הרמן שטרוק.
הדפס              
דיוקן עצמי
ליתוגרפיה, 31.8X25 ס"מ
אישה על ספסל עם ילד קטן
דיו הודי על נייר, 15X10 ס"מ
שלושה שחקני פולו על סוסים
דיו הודי על נייר, 13.5X20.5 ס"מ
אישה ושלושה ילדים
דיו הודי על נייר, 12X16 ס"מ
מתנת גב' מלי שטרוק, 1961