מרכז הלמידה והיצירה
בתי ספר: כיתות ז - יב

תוכניות הלימוד המוצעות על-ידי מרכז הלמידה והיצירה של מוזיאון הכט, משלבות פעילות יחידנית, עבודה בקבוצות, למידת חקר ותיאטרון היסטורי.

תכני הלימוד מגוונים ומשתלבים בתוכניות הלימוד בבתי-הספר, בתחומים הנוגעים להוראת מקרא,
לימודי ארץ-ישראל, היסטוריה, מורשת ואמנות.

קיימות תוכניות הפעלה בעברית, ערבית ואנגלית.

המוזיאון הכין ערכות הכנה לקראת הביקור במוזיאון. בית-ספר המעונין בערכה יציין זאת בטופס ההזמנה.

טופס תיאום פעילות - טופס זה אינו מהווה אישור לביצוע הפעילות.
לאחר קבלת טופס תיאום הפעילות באמצעות פקס, דואר או דוא"ל, ניצור עמכם קשר לצורך תיאום ואישור סופי.
טלפון: 04-8240308, 8257773; פקס: 04-8240724
Email: eambar@univ.haifa.ac.il

נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה ובקשה!

חושפים ובונים עולם יהודי

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות:

הפעילות מפגישה את התלמידים עם העולם היהודי הקדום מתוך מטרה להעמיק את זהותם כבני העם היהודי. במהלך הפעילות נפגשים התלמידים עם מוצגים מקוריים המתקשרים לנושא הנלמד ועם דמויות מהעבר (באמצעות שחקנים). בפעילות משולבת יצירה בחומרים שונים, כגון פסיפס וריקועים, התואמים את הנושא.

למעלה                     

ייצור ותעשייה בעת העתיקה

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש עם חפצים עשויים מתכת, זכוכית, עץ, אבן, צבע וחומר ולימוד שיטות הייצור שהיו מקובלות בימי קדם.

למעלה                     

ארכיאולוגיה ימית

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש עם שיטות החפירה הנהוגות בארכיאולוגיה תת-ימית; תגליות ותרבויות קדומות באגן הים התיכון; ספנות ובניין ספינות בימי קדם. במסגרת הפעילות יבקרו התלמידים באגף הספינה העתיקה ממעגן מיכאל. התלמידים ילמדו על תהליך החפירה הימית, על שימור חלקי העץ, ועל דרכי השיחזור של הספינה בת 2400 השנים. הפעילות משלבת מפגש עם ממצאים מקוריים, פיענוח כתבי חידה ויצירה.

למעלה                     

חיי יום-יום בתקופת המקרא

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש עם אורחות חיים ומושגים מהתקופה המקראית באמצעות המוצגים במוזיאון.יילמדו נושאים כגון: הכתב העברי הקדום, המגורים, כלי החרס, החקלאות, המסחר, הפולחן, הפלשתים ומנהגי הקבורה.

למעלה                     

אליהו, אחאב, איזבל והפניקים

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

לימוד נושאים מדיניים, חברתיים ומוסריים, והקשר בין התרבות הישראלית הקדומה לבין התרבות הפניקית, על פי הכתוב במקרא ועל פי התגליות הארכיאולוגיות. לסיכום הפעילות "נפגשים" התלמידים עם איזבל ומנהלים עימה דיון בסוגיות הקשורות לנושא. הפעילות מתקיימת באזור התערוכה "פניקים בחוף הצפוני של ארץ-ישראל בתקופת המקרא " .

למעלה                     

ארץ היאור

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים

מפגש מרתק עם ממצאים מקוריים המייצגים את התרבות המצרית הקדומה: אלים; פולחן; אמנות; כתב; חיי יום-יום ועוד. הפעילות כוללת פענוח כתבי חידה בכתב החרטומים ויצירה.

למעלה                     

מן החמר אל החרס

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשלוש וחצי שעות

מסע בעקבות כלי החרס: הבחנה בין כלים עשויים ביד לבין כלים עשויים על אובניים; רפאות כלי חרס והיכרות עם מושגי יסוד כגון: חומר, טין, חרס. תודגש חשיבותם של כלי החרס במחקר הארכיאולוגי. הפעילות כוללת משימות חקר, מיון חרסים ויצירה בחומר.

למעלה                     

חיי יום-יום בתקופת בית שני

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש עם אורחות חיים ומושגים מתקופת בית שני באמצעות המוצגים במוזיאון. יילמדו נושאים כגון: אמנות יהודית; מנהגי קבורה; הכתבים שהיו בשימוש בתקופה זו; ירושלים והר הבית.

למעלה                     

מטבעות כפרקים בהיסטוריה של עם ישראל

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשלוש שעות

המטבע כמקור מידע היסטורי. התייחסות למטבעות החל מהתקופה הפרסית ועד מרד בר-כוכבא, תוך התמקדות במטבעות יהודיים. הפעילות תעסוק בהיבטים השונים של המטבע: המטבע כאמצעי תשלום, כאמצעי להעברת מידע, כאמצעי לפרסום וכסמל לעצמאות. יפוענחו הכתובות על גבי המטבעות וילמדו הסמלים המעטרים אותם.

למעלה                     

אמנות הפסיפס

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

לימוד המוטיבים העיטוריים בפסיפסים הקדומים ותהליך הכנתם, באמצעות רצפת פסיפס מבית כנסת בבית-שאן "בית לאונטיס", המוצגת בשלמותה במוזיאון. סיכום הפעילות ביצירת פסיפס. נדרש תאום מראש לגבי חומרי הפסיפס שישולבו ביצירה.

למעלה                     

סדנת פסיפס

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כארבע שעות

לימוד המוטיבים העיטוריים בפסיפסים הקדומים ותהליך הכנתם, באמצעות רצפת פסיפס מבית הכנסת בבית-שאן "בית לאונטיס", המוצגת בשלמותה במוזיאון. הפעילות כוללת סדנת יצירה, המאפשרת התנסות ויישום של הנושא הנלמד, תוך שימוש בחומרי פסיפס מסורתיים.

למעלה                     

סדנת רפאות

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כארבע שעות

מסע בעקבות כלי החרס החל מן הכלי העשוי ביד וכלה בייצור ההמוני של כלי חרס העשויים על גבי אובניים. התלמידים יתנסו בסדנת רפאות, באמצעותה ילמדו על חשיבות כלי החרס במחקר הארכיאולוגי.

למעלה                     

מוזיאון הכט מציג ''אימפרסיוניסטים''

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש תיטראלי עם מבקר אמנות מהמאה ה-19 במהלכו ייחשפו התלמידים לנושאים הקשורים לאימפרסיוניזם: טכניקה, נושאי ציור, אור, צבע והשפעת האימפרסיוניזם על האמנות המודרנית.

למעלה                     

מוזיאולוגיה - מאחורי הקלעים במוזיאון

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים

היכרות עם התחומים החוברים יחד לכדי יצירת תצוגה מוזיאלית. במהלך הפעילות יבררו התלמידים את ההיבטים השונים של המוזיאון, כגון: אוצרות של תערוכה, עיצוב חלל, גרפיקה, עיצוב ויטרינות, תאורה, ביטחון ובטיחות, שימור וכיו"ב. הפעילות משלבת למידה יחידנית עם יצירה בקבוצה.

למעלה                     

הדיוקן

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

עיצוב הדיוקן בחומרים שונים ובתרבויות שונות מאז ימי קדם ועד ימינו, על פי אוספי האמנות והארכיאולוגיה המוצגים במוזיאון.

למעלה                     

''מן המוזיאון אל ביה''ס ובחזרה…''

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: 12 מפגשים משך כל מפגש: שעה וחצי

"חופרים את העבר" - תריסר מפגשים עם הארכיאולוגיה ובאמצעותה היכרות עם תרבויות קדומות. חוג העשרה בארכיאולוגיה בין כותלי בית-הספר.

למעלה                     

חגיגת בר-מצווה כיתתית במוזיאון הכט

כיתות: ז'
משך הפעילות: כשעה וחצי

בתכנית:
1. מסכת הקושרת את נושא ההתבגרות עם ההיסטוריה הקדומה של עמנו.
2. פתרון כתבי חידה, המפנים לממצאים במוזיאון, בקבוצות משותפות של הורים וילדיהם.
3. חלוקת שי לתלמידים מטעם ביה"ס.

למעלה                     

צפנת פענח

כיתות:
משך הפעילות: שעתיים וחצי-שלוש וחצי שעות

"צפנת פענח" הוא משחק הנערך אגב לימוד נושאים מתחום הארכיאולוגיה, המקרא וההיסטוריה.
במשחק שני שלבים:
שלב א' - במוזיאון - פיצוח כתבי חידה באמצעות המוצגים שבתערוכה.
שלב ב' - באתר "דרך הדורות" שבפארק הכרמל, אליו מגיעים המשתתפים (מרחק 10 דק' הליכה) בעזרת מפה שהצליחו לחשוף במהלך השלב הראשון. באתר עצמו עוסקים המשתתפים בפעילות מגוונת: אריגה, ריקוע, יצירה בחומר ועוד.

אתר "דרך הדורות" שבפארק הכרמל הוקם ביוזמתו של ד"ר ראובן הכט, שהגה את הרעיון להקים תחת כיפת השמים פארק מוזיאוני, שיכלול מבנים אותנטיים משוחזרים מתקופות שונות בתולדות ארץ-ישראל. המבנים הועברו לאתר זה מתוך כוונה לשמרם מפני הרס הצפוי להם בעקבות פעולות פיתוח. עד כה הועברו לאתר מבנים מהתקופות הכנענית, הישראלית והביזנטית.

בימי החורף מתקיימים כל שלבי הפעילות בתוך המוזיאון.

למעלה                     

פענוח תעלומת הספינה העתיקה ממעגן מיכאל

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

בתכנית:
באמצעות למידת חקר יגלו התלמידים מידע הקשור לספינה העתיקה ממעגן מיכאל. הכתה תתחלק לקבוצות שיחקרו את ממצאי הספינה בהקשר לתחומים המפורטים להלן:
*כלי חרס
*כלי הנגר
*הממצא האורגני
* הממצא המטרולוגי (המתכות)
* הממצא הגיאולוגי (מטען האבנים)
* מבנה העוגן
* מבנה הספינה ושיטות הבנייה של כלי שייט קדומים
שילוב מסקנות הקבוצות יוביל לפתרון תעלומת הספינה העתיקה ממעגן מיכאל. שילוב מסקנות הקבוצות יוביל לפתרון תעלומת הספינה העתיקה ממעגן מיכאל.

למעלה                     

ארכאולוגיה ימית - פעילויות חדשות

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

שלושה מפגשים בנושא ארכאולוגיה ימית:

מפגש א: מהי ארכאולוגיה ימית?
א. ארכיאולוגיה ימית כמדע בין-תחומי
ב. שיטות מחקר בארכאולוגיה ימית
ג. יישובים טבועים וספינות טרופות

מפגש ב: בניית נמלים וספינות
א. אדריכלות נמלים
ב. נמלים קדומים בצפון הארץ: עכו, עתלית, דור וקיסריה
ג. התפתחות כלי שייט קדומים
ד. כלי שייט טבועים לאורך חופי הארץ

מפגש ג: פעילות ימית
א. סחר וכלכלה ימית
ב. לוחמה ימית
ג. "אמנות ים תיכונית" - מוטיבים ימיים באמנות הקדומה
ניתן לבחור במפגש אחד או בשניים מתוך הסדרה כולה.

למעלה                     

מפגש עם דמויות מן העבר

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

מפגש עם שלוש דמויות מתוך תרבויות קדומות: המצרית, הפניקית והרומית. כל אחת מהדמויות תשתף את התלמידים בסיפורה האישי ובאמצעותו תחשוף בפניהם את תרבותה כפי שזו מיוצגת במוזיאון. הפעילות מגוונת וכוללת כתבי חידה, פענוח כתבים קדומים ויצירה.

למעלה                     

המרד הגדול בגליל

כיתות: ז' - י"ב
משך הפעילות: כשעתיים וחצי

פעילות בתערוכה "המרד הגדול בגליל". במהלך הפעילות יפגשו התלמידים שחקן בדמותו של יוסף בן מתתיהו, מפקד הגליל וההיסטוריון מחבר הספר "מלחמת היהודים". יחד עימו יגלו התלמידים ממצאים ארכאולוגים מחפירות גמלא ויודפת, עדות למערכה הכבדה שניהל הצבא הרומי נגד הישוב היהודי המורד. התלמידים ילמדו על הגורמים לפרוץ המרד; הצבא הרומי, חימושו וציודו; מטבעות היהודים ומטבעות הרומאים המספרים את סיפור המרד והכנעתו.

למעלה                     
הדפס